Rodzaje ustawień w salach konferencyjnych i szkoleniowych
Spośród jakich ustawień w salach konferencyjnych i szkoleniowych możemy wybierać? Może ustawienie stołów teatralne?
Organizacja konferencji czy szkolenia to nie lada wyzwanie. Na długiej liście spraw, o których należy pamiętać, niewątpliwie wysoko znajduje się zalezienie odpowiedniej przestrzeni.
Należy jednak pamiętać o tym, że nie tylko sama przestrzeń jest ważna, ale także jej zagospodarowanie, to znaczy – ustawienie. W zależności od tego, jak dużo uczestników planujemy zaprosić na nasze wydarzenie, jaka atmosfera ma podczas niego panować, czy uczestnicy mają się nastawić na słuchanie, czy na robienie notatek/działania na własnych komputerach, powinniśmy do wybranej przestrzeni dobrać odpowiednie ustawienie.
Ustawienie stołów teatralne – kinowe
Pierwszy układ, o którym wspomnimy, nazywa się zwyczajowo układem teatralnym lub kinowym. Nietrudno sobie wyobrazić, do czego nawiązuje nazwa – są to ustawione jeden za drugim rzędy krzeseł, skierowane w jedną stronę, jak w kinie czy teatrze właśnie – czyli tzw. ustawienie stołów teatralne. W zależności od tego, czy przewidujemy chęć notowania ze strony uczestników, czy też nie, krzesła mogą być wyposażone w wyciągane pulpity.
Zalety układu teatralnego
Układ ten ma wiele plusów. Po pierwsze, pozwala maksymalnie wykorzystać przestrzeń, ustawiając sporo krzeseł nawet na małej powierzchni. Po drugie, zapewnia on dobrą widoczność właściwie z każdego miejsca sali – jeśli prelegent zechce skorzystać z prezentacji multimedialnej, każdy uczestnik konferencji lub szkolenia będzie dobrze widział ekran.
Wszystkie proponowane przez nas sale konferencyjne pozwalają na wykorzystanie ustawienia kinowego – w największej, nr 1, zmieści ono nawet 80-100 osób, w średniej, nr 3, około 70, a w najmniejszej – nawet 35. Ustawienie teatralne oferuje również sala szkoleniowa Klub przedsiębiorcy, która w tym ustawieniu pomieści około 20 uczestników.
Układ szkolny – klasowy
Ciekawą opcją, podobną do układu kinowego, jest układ, który nosi miano szkolnego lub klasowego. W tym układzie rzędy krzeseł zamienione są przez rzędy ławek z krzesłami. Układ ten, choć pozwala na swobodne robienie notatek i rozłożenie swoich rzeczy, znacznie bardziej ogranicza przestrzeń i możliwą do pomieszczenia liczbę uczestników.
Układ w kształcie litery U – podkowy
Niezależnie od tego, którą opcję nazwy wybierzemy – w kształcie litery U czy w kształcie podkowy – będzie ona bardzo wymowna. W tym układzie trzy stoły ustawione są na trzech bokach prostokąta, na szczycie pozostawiając miejsce dla prowadzącego bądź prelegenta.
Układ ten uznaje się niekiedy za najbardziej uniwersalny – może być stosowany zarówno podczas konferencji, jak podczas szkoleń. Pozwala prowadzącemu na swobodne poruszanie się po sali, podchodzenie indywidualnie do uczestników, uczestnikom zaś ułatwia skupienie – nikt przed nami nie siedzi, mamy idealny widok na prowadzącego i ewentualny, znajdujący się za nim ekran.
Ustawienie to jest również korzystne, jeśli chcemy, by podczas naszego wydarzenia uczestnicy mogli łatwo się komunikować. W układzie kinowym (ustawienie stołów teatralne) komunikacja, ze względu na ustawienie, wydaje się być wygodna tylko na linii prelegent-uczestnik.
Podczas gdy w przypadku litery U lub podkowy, z łatwością porozumiewać się mogą wszyscy uczestnicy. W naszej ofercie kilka sal umożliwia wykorzystanie układu podkowy. Dysponujemy oczywiście salami, które oferują taki układ – są to dwie większe sale konferencyjne. Sala nr 1+2 pomieści od 25 do nawet 40 osób, sala nr 3 – od 25 do 35.
Układ kameralny (przy stole)
Choć poniższy paragraf zatytułowany jest krótko jako układ kameralny. Niech nie zwiedzie nas prostota nazwy – pod nią kryje się całe spektrum możliwości ustawienia. Szeroka definicja układu kameralnego zakłada, że jest to ustawienie, w którym uczestnicy konferencji czy szkolenia usadzeni są wokół jednego stołu.
Co ciekawe, wcale nie oznacza on układu kameralnego, czyli przeznaczone dla niewielkiej liczby uczestników. Stoły mogą być bowiem długie, mieszcząc dużą liczbę gości. Taki układ, jak nietrudno się domyślić, pozwala nie tylko na wykorzystanie przez uczestników dużej ilości miejsca przy stole, ale także na nieutrudnioną niczym komunikację oraz bezpośredni kontakt.
Inne oblicza układu kameralnego
Układy kameralne mogą jednak przyjmować różne oblicza, co odzwierciedlają również nasze sale. Sale konferencyjne mogą zostać zagospodarowane w układzie kameralnym dla większej ilości osób (nawet 40!). Sale szkoleniowe takie jak Klub Przedsiębiorcy czy Zarządowa oferują ustawienie kameralne pod nieco innym kątem.
Są to sale, w którym ustawienie kameralne ma sprzyjać rozmowom na wysokim szczeblu, gdzie wystrój wskazuje na oficjalną atmosferę wydarzenia. Oferujemy jednak również sale idealne na szkolenia z zakresu umiejętności kreatywnych czy takie wymagające luźnej atmosfery – taka jest np. sala Kwiatowa czy Panoramiczna.
Inne układy
Wspominając inne układy, nie należy zapomnieć o ustawieniu konferencyjnym, dla którego trzeba dysponować ogromną przestrzenią – jest to układ znany jako bankietowy lub a’la kabaret. Najczęściej wykorzystuje się go, gdy podczas wydarzenia przewidywany jest posiłek. Ustawienie to polega na rozsadzeniu gości do kilkuosobowych okrągłych stołów.
Inną ciekawą opcją, którą możemy pochwalić się również my, jest sala Kreatywna. Choć może oferować ustawienie kinowe oraz kameralne, możemy zamienić ją w przestrzeń sprzyjającą kreatywności właśnie. W tym celu pozbywamy się krzeseł i stolików, a wyposażając ją w pufy i hamaki.
Jest to niewątpliwie ciekawa opcja dla wydarzeń, które w niesztampowy sposób chcą pobudzić swoich uczestników do twórczego myślenia.
Podsumowanie – układy sal szkoleniowych i konferencyjnych
Podsumowując temat układów sal szkoleniowych i konferencyjnych, należy podkreślić, że kluczowym elementem podczas organizacji wydarzenia, jest odpowiedni wybór układu. Wybór ten jest szeroki – od układu teatralnego, przez szkolny oraz w kształcie litery U czy podkowy, aż do kameralnego, a nawet zupełnie odmiennego, kreatywnego. W zależności od tego, czego oczekujemy od naszego wydarzenia, jaką atmosferę chcemy stworzyć i jak wielu uczestników zaprosić, powinniśmy dobrać odpowiednie ustawienie. Specjaliści zajmujący się organizacją wydarzeń, tacy jak nasi, zawsze pomogą w wyborze optymalnego układu tak, by każdy uczestnik był zadowolony z wydarzenia.
.